Even voorstellen:
Ik ben Ida Vercoulen en in 1988 afgestudeerd als logopedist aan de Hogeschool Heerlen (nu Hogeschool Zuyd).
In 1988 ben ik een eigen praktijk gestart in Borculo en in 1989 ben ik een eigen praktijk gestart in Twello.
Na de geboorte van mijn eerste kind in 1993 ben ik gestopt met de praktijk in Borculo en heb ik mij geheel gericht op mijn praktijk in Twello. Ik ben allround logopediste wat betekent, dat ik zowel met kinderen als volwassenen werk op alle stoornisgebieden.
Na enkele jaren in mijn eigen praktijk te hebben gewerkt heb ik mij aangesloten bij Groepspraktijk ’t Twenlo. Het werken in een multidisciplinair team heeft vele voordelen voor zowel de cliënt als de behandelaar. Zelf vind ik het erg prettig om direct te kunnen overleggen met mijn teamgenoten. Allen specialist op zijn/haar vakgebied waardoor we samen de cliënt de meest optimale zorg kunnen bieden.
Voor mij blijft elke cliënt een nieuwe uitdaging. Als logopedist werk ik met alle leeftijdscategorieën (van 1 ½ jaar t/m 94 jaar) en met de meest uiteenlopende stoornissen. De uitdaging zit hierin dat elke cliënt (jong of oud) weer anders is en een passende therapie behoeft. Het blijft altijd puzzelen en proberen om zo tot het, voor de cliënt, meest haalbare resultaat te komen.
Specialismen:
Jonge tot zeer jonge kinderen
Vanaf de start van mijn praktijk heb ik mij o.a. verdiept in het jonge tot zeer jonge weinig tot niet sprekende kind. Hoe kun je dit kind zo snel als mogelijk stimuleren om te gaan praten.
Adem en stem
Verder ben ik gedoken in de problematiek van adem- en stemproblemen. Ook deze problematiek blijkt elke keer weer een uitdaging. De werking van de adem- en stem is afhankelijk van vele factoren, bijvoorbeeld: spierspanning, emotie, belasting, stress en persoonlijkheid. Zelf vind ik het erg belangrijk dat een cliënt met adem en/of stemproblemen een goed inzicht krijgt in de bouw- en werking van het adem en/of stemapparaat waardoor bewuste sturing van de stem voor de cliënt begrijpelijk en mogelijk wordt.
Spraak- en taalproblemen
Ook schoolgaande kinderen met spraak- en/of taalproblemen blijven boeien. Vooral ook omdat het kind op de basisschool liefs mee moet kunnen komen met zijn/haar groepsgenootjes. Bij deze groep cliënten is het dan ook zeer belangrijk om de logopedie met de school af te stemmen en er bestaat dan ook een nauwe samenwerking tussen de leerkrachten en de logopedist.
Opleiding en cursussen
23-9-2016 | Dossier vorming Auditeisen |
19-4-2016 | Sinemiddag Executieve Functies |
2-4-2016 | BHV / EHBO |
22-3-2016 | CELF-4-NL verdieping |
16-06-2015 | Autistische Spectrum Stoornis (ASS Basis) |
10-02-2015 | Training SMART Oefenen in de Praktijk |
05-06-2014 | HCA/Auditeisen |
07-11-2013 | SMART |
09-09-2013 | INCURA |
02-04-2013 | Metaphon |
18-09-2012 | PABO Arnhem/ De stem van de ( toekomstige) leerkracht |
20-04-2012 | OMFT/ Logopedie en Tandheelkunde |
03-12-2011 | DTL/ Verslaglegging/ ICF |
19-11-2010 | Introductiecursus Sensorische Informatieverwerking |
21-10-2010 | Auditieve Verwerkingsproblemen(AVP) |
07-09-2010 | Lariballen |
09-10-2008 | Dyslexie; signaleren en interveniëren |
11-06-2008 | Studiedag Marketing |
22-04-2008 | Denkstimulerende gespreksmethode van Marion Blasnk (DGM) |
04-10-2007 | Aan de slag met woordenschat |
26-04-2007 | Méér dan larynxmanipulatie |
13-06-2007 | Informatieavond Electronisch Logopedisch Dossier (ELD) |
20-02-2007 | – PAES/ SCOOP – Verbale Ontwikkelings Dyspraxie – Hodson & Paden – Pragmatische problemen – Stotterende Kinderen – Heesheid bij kinderen |
Werkervaring
1989 | Start Logopediepraktijk Twello |
1988 | Start Logopediepraktijk te Borculo |
1988 | Schoollogopediste in Borculo en omgeving en in Zutphen |
1987 | Stage- ervaring revalidatiecentrum Kastanjehof (nu Via Reva) te Apeldoorn. |
1986 | Stage- ervaring in het speciaal onderwijs in Maastricht en Sittard |